SELAMAT DATANG

Selamat Melayari Blog Tentang Info Bahasa
Semoga Anda Mendapat Ilmu yang Bermanfaat

Selasa, 9 Mac 2010

Latihan Intensif Tatabahasa


Kepada semua pelajar Tingkatan 5 Naim dan 5 Darus Salam, SMKASL sila jawab latihan tatabahasa pada masa cuti sekolah dan hantarkepada cikgu pada 23 Mac 2010.


Nota:

Kepelbagaian soalan tentang ayat dalam peperiksaan:

  • Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi,
  • Menggabungkan atau menyambungkan ayat tunggal untuk menjadi ayat majmuk,
  • Menulis beberapa (enam) ayat tunggal daripada ayat-ayat majmuk yang diberi,
  • Menukar ayat biasa ke bentuk ayat songsang atau sebaliknya,
  • Menukar ayat aktif ke ayat pasif atau sebaliknya,,
  • Menyatakan jenis-jenis ayat.
  • Menukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah atau sebaliknya,
  • Menganalisis ayat

LATIHAN

1. Kenal pasti jenis-jenis ayat berikut. Tentukan sama ada ayat tersebut ialah ayat penyata, ayat tanya, ayat perintah atau ayat seruan.

(i) Murid yang miskin itu sudah diberi biasiswa.

(ii) Sudahkah awak membaca novel tulisan A. Samad Said itu ?

(iii) Jamaliah baru sahaja melapor diri untuk bertugas di sekolah ini tadi.

(iv) Wah, awak kelihatan sungguh ceria sejak akhir-akhir ini!

(v) Jangan memuji saya berlebih-lebihan.

(vi) Syabas, teruskan usaha murni awak!

[6 markah]

2. Tukar ayat bersusunan biasa di bawah kepada ayat bersusunan songsang tanpa mengubah maksud asalnya.

(i) Pelajar yang cacat penglihatan itu gigih sungguh.

(ii) Ibunya masih belum pulang dari pejabat .

(iii) Murid-murid kelas tadika itu berkejar-kejaran di padang sekolah.

(iv) Dia menulis rencana itu di bilik bacaan.

(v) Semua umat Islam wajib bertawakal kepada Allah.

[6 markah]

3. Tulis semula ayat-ayat di bawah supaya menjadi enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asal ayat-ayat tersebut.

Kita berasa terkilan apabila melihat kemasukan warga asing ke negara ini yang semakin bertambah walaupun kerajaan sudah mengambil tindakan yang sewajarnya. Hal ini berpunca daripada sikap tidak bertanggungjawab sebilangan kecil rakyat kita sendiri kerana mereka bukan sahaja telah memberikan peluang pekerjaan kepada warga asing, malah menyeludupkan warga asing masuk ke negara ini.

[6 markah]

4. Tukar ayat-ayat pasif di bawah ke bentuk ayat aktif tanpa mengubah maksud asal ayat-ayat tersebut.

(i) Kampung itu dilanda banjir besar.

(ii) Harta benda mereka yang hanyut tidak dapat diselamatkan oleh orang kampung.

(iii) Perahu kami gunakan untuk memindahkan mangsa banjir.

(iv) Mangsa banjir turut dibantu berpindah ke tempat yang selamat oleh orang ramai.

(v) Bantuan wang ihsan untuk meringankan beban kesusahan yang dialami oleh

mangsa banjir disalurkan oleh kerajaan.

(vi) Bekalan makanan dan keperluan harian untuk mangsa banjir tersebut turut

disumbangkan oleh sektor swasta .

[6 markah]



1 ulasan:

hanishamdy berkata...

salam
adakah soalan ini yang perlu dijawab oleh pelajar tingkatan 5 2011,semasa cuti sekolah?

-nik hany 5DS