SELAMAT DATANG

Selamat Melayari Blog Tentang Info Bahasa
Semoga Anda Mendapat Ilmu yang Bermanfaat

Rabu, 10 Mac 2010

Latihan Intensif Masa Cuti

Kepada semua pelajar Tingkatan 3 Firdaus dan 3 Darus Salam, SMKASL; sila buat latihan ringkasan di bawah dan hantar jawapan kepada cikgu melalui e-mel ahmad511@streamyx.com


Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis satu ringkasan tentang kesan-kesan kenaikan harga barang terhadap pengguna. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

Tahun 2008 disambut dengan perasaan gembira berbaur gundah-gulana berikutan barang keperluan utama semuanya meningkat hingga menjadikan masyarakat semakin sarat dengan pelbagai masalah kehidupan. Harga dan bekalan makanan utama seperti beras, tepung gandum, gula dan minyak masak menjadi isu sehingga satu ketika bagaikan berlaku krisis bekalan gara-gara peniaga yang sengaja menyimpan stok dengan niat mahu menaikkan harga. Pihak berkuasa perlu bertindak terhadap tindak-tanduk peniaga dan kegiatan penyeludupan barang kawalan. Masalah kenaikan harga barang menyebabkan ketidakselesaan dan tekanan bagi sesebuah keluarga. Kesan kenaikan harga barang menjadikan setiap keluarga terpaksa mengurangkan perbelanjaan keluarga khususnya barang makanan. Terdapat keluarga yang terpaksa mengikat perut apabila menjelang pertengahan bulan kerana tidak cukup wang menjelang pertengahan bulan.

Anak yang sedang membesar memerlukan makanan dalam kuantiti yang banyak dan permintaan anak untuk makan makanan kegemaran mereka seperti ayam goreng, daging dan sebagainya tidak dapat dipenuhi ibu bapa yang berpendapatan rendah. Anak-anak kecil yang kecewa sanggup mencuri secara kecil-kecilan di pasar raya atau di kedai-kedai runcit semata-mata untuk menampung keperluan diri. Kenaikan kos sara hidup juga memberi impak negatif kepada perhubungan suami isteri. Suami isteri yang menghadapi masalah kewangan mengalami rasa kecewa, marah dan sakit hati kepada pasangan masing-masing. Tekanan ini menyebabkan ada pasangan yang bercerai-berai dan berlakunya perpecahan yang menimbulkan keadaan huru-hara dalam keluarga dan pastinya anak-anak menjadi mangsa.

Di samping itu, kenaikan kos ini memberi kesan terhadap sikap kakitangan yang ingin mendapat kenaikan pangkat dan lebih fokus kepada budaya kerja yang negatif iaitu mengampu, menikam rakan dari belakang, mengumpat dan memporak-perandakan interaksi sesama rakan sekerja. Sikap masyarakat yang fokus kepada materialistik juga memberikan kesan terhadap emosi keluarga. Terdapat juga isteri yang mengetahui kemampuan suami yang rendah tetapi sentiasa mendesak untuk dipenuhi kemahuan mereka dan menyebabkan suami yang menurut kehendak isteri akan melakukan jenayah kolar putih seperti rasuah, pecah amanah, mencuri harta syarikat dan sebagainya. Oleh yang demikian, setiap keluarga harus berwaspada dan bijak dalam menjalani kehidupan seharian dan sentiasa membuat pemantauan harga barangan serta mengatur perancangan yang kemas agar gangguan emosi dan tekanan hidup dapat dihindari.

( Dipetik dan diubahsuaikan daripada “Kawalan

Harga Barang” , Berita Harian, 24 / 01/2008)


(10 markah)

Berdasarkan petikan Bahagian A(i),jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

1. Berikan maksud rangkai kata memberi impak negatif.

[2 markah]

2. Berdasarkan petikan, nyatakan dua langkah yang perlu diambil oleh

keluarga, masyarakat atau kerajaan terhadap kenaikan harga barang.

[4 markah]

3. Pada pendapat anda, apakah peranan pengguna dalam mengatasi

masalah kenaikan harga barang ?

[(4 markah]

Tiada ulasan: